Sunday, November 16, 2008

MASYARAKAT BIDAYUH MENDAPAT INJUKSI BAGI MENGHALANG PENCEROBOHAN KE ATAS TANAH ADAT

KUCHING 26 June 2008 : Mahkamah Tinggi hari ini telah mengeluarkan injuksi kepada pemegang lesen kauri Syarikat Naim Cendera Lapan bagi menghalang mereka dari menceroboh masuk ke dalam tanah adat bumiputera masyarakat Bidayuh di Kampung Bengoh.

Injuksi yang memihak kepada tujuh Plaintif dari Kampung Bengoh adalah untuk menghentikan pencerobohan Syarikat Kuari tersebut sementara menunggu perbicaraan sebenar.

Hakim Mahkamah Tinggi, David Wong Dak Wah telah mengeluarkan injuksi dan menetapkan pada 14 Julai 2008 untuk tarikh perbicaraan permohonan injuksi sebenar. Injuksi ini memerintahkan syarikat terbabit untuk memberhentikan kerja-kerja pembersihan termasuk mengambil batu-batu dari kawasan pertikaian tersebut. Dipercayai batu-batu tersebut diambil untuk pembinaan empangan takungan air yang terletak di suatu kawasan lain.

Pembinaan empangan takungan air tersebut dibina untuk menyimpan dan membekalkan air ke kawasan sekitar Bandaraya Kuching dan dijangka siap pada tahun 2010.

Menurut permohonan pihak plaintif, tanah adat bumiputera meliputi kawasan ladang, hutan simpan komunal yang terlatak di banjaran gunung yang dikenali sebagai Derod Mawah dan satu lagi kawasan ladang yang terletak di kaki gunung yang dikenali sebagai Tama Sipunged. Naim Cendera Sdn Bhd yang memiliki lesen kuari dibawah nama Naim Cendera Lapan Sdn Bhd, merasa amat terkejut dengan keputusan mahkamah yang meluluskan permohonan injuksi ke atas mereka.

No comments: