Sunday, November 16, 2008

LAWATAN KE KAMPUNG LEBOR DAN KAMPUNG REMUN

Kampung Lebor- 10hb August 2008, Presiden WADESA Cik Hellan serta rakan-rakannya telah mengadakan satu lawatan ke Kampung Lebor dan juga kampung Remun yang terletak di Serian. Kedatangan mereka di sambut oleh Puan Angelia yang merupakan naib presiden WADESA 2008. Seramai 25 orang dari kampung Remun dan 31 orang dari Kampung Lebor yang hadir di mesyuarat tersebut.

Tujuan lawatan tersebut diadakan adalah untuk mengeratkan hubungan di antara semua ahli terutamanya kaum wanita di kampung tersebut. Melalui ucapan yang disampaikan oleh Presiden WADESA juga diharap dapat membuka minda kaum wanita agar berusaha menimba ilmu pengetahuan terutamanya dari segi maklumat tentang hak asasi manusia. Dengan kesempatan ini juga Cik Hellan turut menjelaskan lebih lanjut lagi berkaitan dengan tujuan penubuhan WADESA dan juga peranannya.

Dalam perjumpaan tersebut, mereka turut berkongsi cerita mengenai isu wanita dan juga isu semasa bersama dengan kaum wanita di dua buah kampung tersebut.

Setakat ini, WADESA kampung Lebur telah bergiat aktif dalam membuat kraftangan, bercucuk tanam dan juga menanam padi sebagai aktiviti mereka. Setakat ini, WADESA juga membantu kaum wanita mempromosikan hasil kraftangan kepada orang ramai, melalui aktiviti seperti mesyuarat, forum dan bengkel. Tujuannya adalah untuk menggalakkan kaum wanita bergiat dalam aktiviti yang membolehkan mereka menambahkan pendapatan sampingan dan juga mengekalkan pengetahuan asal.

Pertemuan singkat tersebut mendapat sambutan yang amat baik dari semua ahli persatuan WADESA. Cik Hellan berharap melalui aktiviti dan persatuan seperti ini dapat menbina keupayaan kaum wanita agar seiring dengan kaum lelaki, terutamanya dalam mempertahankan hak kita sebagai Orang Asal agar tidak ditindas.

Mereka amat berharap agar WADESA akan lebih kerap lagi menganjurkan aktiviti dan berkunjung untuk memantau keadaan semasa aktiviti mereka.





No comments: