Sunday, November 16, 2008

MAJLIS MAKAN MALAM NGILING BIDAI 2008


5 Julai 2008 – Sibu, Jaringan Tanah Adat Hak Bangsa Asal Sarawak (TAHABAS) telah mengadakan Majlis Kaman Malam Ngiling Bidai diadakan di YMCA Camp Resort Sibu. Lebih kurang 300 orang tetamu telah hadir ke majlis tersebut dengan tujuan untuk mendengar ceramah dan memperkukuhkan jaringan TAHABAS di antara semua Orang Asal. Ceramah telah disampaikan oleh penceramah jemputan khas iaitu En. Harrison Ngau, En. Baru Bian, En. Majen Panyog dan YB Dominic Ng.


Pada sesi sebelah pagi, BRIMAS turut mengadakan Bengkel Masyarakat yang berkaitan dengan Deklarasi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mengenai Hak Orang Asal (UNDRIP) yang dibentang oleh En. Mark dan juga, kesan pembangunan Koridor Tenaga Boleh Diperbaharui Sarawak (SCORE) ke atas hak Orang Asal yang dibentang oleh En. Raymond.


Majlis makan malam turut diselang-selikan dengan hiburan daripada kebudayaan dan nyanyian seperti tarian dan nyanyian Wak Bong dari kaum Orang Asli, tarian dan nyanyian Kadazan Dusun dari Sabah, tarian ethnik kaum Iban dan orang Ulu dari Sarawak dan sesi perkongsian “Suara emas” dari semua peserta. Majlis tersebut turut diserikan dengan nyanyian lagu rasmi TAHABAS yang dicipta oleh En. Bruka, yang bertajuk ”Tanah Kami Nyawa Kami”.


Sebelum majlis berakhir, penyampaian cenderahati beserta cabutan tiket bertuah turut dilakukan. Dengan kesempatan ini TAHABAS ingin menyampaikan ucapan terima kasih kepada semua yang menyumbang dan membantu menjayakan Majlis Makan Malam Ngiling Bidai 2008.


No comments: