Thursday, January 21, 2010

“Bagaimana kami boleh jadi setinggan?” Nor Anak Nyawai

Penduduk rumah panjang Sungai Sekabai menafikan sekeras-kerasnya bahawa Kerajaan negeri pernah memberi mereka sebidang tanah untuk mendirikan rumah panjang.

Tuai Rumah Nor ak. Nyawai, 70, menegaskan, dakwaan yang turut menuduh mereka lebih rela tinggal di kawasan setinggan di Sungai Sekabai juga karut dan tidak betul.

“Kami sudah lama tinggal di sini, bahkan kedua-dua ibu bapa dan nenek saya dilahirkan di sini. Mengapa baru sekarang kami dituduh penduduk setinggan, sedangkan kami sudah lama menetap di sini,” katanya penuh emosi ketika dihubungi petang tadi.

Menurut Nor, malah Mahkamah Tinggi di Kuching pada 2001 telah memberikan hak Tanah Adat Hakmilik Bumiputera (NCR) kepada penduduk Sungai Sekabai untuk menetap di situ.

“Kami tidak pernah dijanjikan tanah untuk membina rumah panjang dan tuduhan menyatakan kami tinggal di tanah setinggan amat tidak berasas,” katanya lagi.

Untuk bacaan lanjut sila layari: http://sarawakupdate.com/news/berita/bagaimana-kami-boleh-jadi-setinggan-nor-anak-nyawai/

No comments: