Friday, April 3, 2009

Timbalan Ketua Menteri Sarawak hebohkan dividen RM52 juta Salcra

Dipetik dari: anilnetto.com

Ini adalah satu artikel yang dikirim oleh seorang pengkaji kepada saya. Lembaga Perbadanan Pemuliharaan Tanah Sarawak (Salcra) adalah sebuah badan kerajaan berkanun yang bertanggungjawab untuk membangun tanah hak adat bumiputra (NCR) dengan tujuan untuk menaikkan taraf kehidupan masyarakat luar bandar di Sarawak. Jika kita lihat di bawah, jumlah pendapatan skim ini banyak menimbulkan persoalan.

Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Alfred Jabu adalah pengerusi Salcra selain merangkap Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Komunikasi dan merangkap Menteri Pembangunan Luar Bandar.
Pada 30 November lalu, Alfred Jabu telah menghebohkan berita bahawa RM52 juta telah dibayar sebagai dividen untuk tahun 2008 kepada 16,480 orang peserta skim pembangunan tanah Salcra untuk tujuan ladang kelapa sawit, dan beliau mengecam kritikan beberapa buah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Dayak terhadapnya.

Tetapi dengan menggunakan kaedah pembahagian mudah kita boleh lihat bahawa jumlah pembayaran dividen tersebut ialah RM3,155 setahun untuk seseorang peserta skim, atau purata RM263 sebulan seorang.

Menurut perangkaan Salcra sendiri, jumlah luas kawasan di bawah pengurusan Salcra ialah 48,700 hektar. Kita anggap pengeluaran rendah sebanyak 15 tan sehektar, dan kos min setan ialah RM200. Menurut nilai MPOB, min harga tandan buah segar (FFB) setan pada tahun 2008 ialah RM600.

Oleh yang demikian, pendapatan Salcra pada tahun 2008 sepatutnya berjumlah RM292 juta. Jika dibahagikan kepada setiap orang peserta skim maka jumlah purata pendapatan bersih seseorang peserta skim ialah RM17,731, atau RM1,500 sebulan.

Di dalam sebuah pengumuman, Jabu mengatakan sejumlah RM22 juta telah dipotong untuk membayar pinjaman. Oleh itu, jumlah bersih yang tinggal selepas ditolak pembayaran dividen dan pinjaman ialah RM218 juta, atau RM13,240 seseorang peserta skim.

Persoalannya sekarang, ke manakah baki wang tersebut pergi? Sekiranya Salcra menahan 50% daripada jumlah baki wang tersebut untuk tujuan pelaburan dan penanaman semula, masih lagi tinggal baki berjumlah RM109 juta atau RM6,620 seseorang perserta.

Disebabkan oleh ketidaktelusan jumlah pendapatan Salcra, para wakil NGO Dayak berhak untuk membangkitkan soalan tentang perkara ini. Jabu tidak sepatutnya membidas pihak NGO tanpa memberi penjelesan yang betul tentang baki RM218 juta tersebut.

Nota: mengikut anggaran seperti di atas, sekiranya para peserta skim Salcra menguruskan tanah mereka sendiri (purata 3 hektar seorang), maka mereka boleh memperolehi pendapatan sebanyak RM17,731 pada tahun 2008, daripada apa yang mereka perolehi sekarang iaitu RM3,155 dalam bentuk dividen (seseorang peserta).

1 comment:

IBAN MUSLIM said...

Taktik lama. Nginti undi ngena duit... sida teleba makai suap, nyadi bakanya meh gaya sida ya ka ngemenang ka diri dalam Bepilih Mit ti ka datai.

OOO....Haaa...Bala Sarawak....Duit anang enda ambi, leboh mangkah undi seliah ka dacin, pangkah Pakatan.