Tuesday, February 24, 2009

Ratusan Ikan Mati di Batang Baram


Oleh: Raymond Abin, 20 Februari 2009

MIRI - Institut Sumber Borneo Malaysia (BRIMAS) amat terkejut dengan satu lagi kejadian kematian misteri ikan-ikan di Sarawak. Sejak beberapa hari yang lalu, ratusan ikan ditemui mati di Batang Baram, terutamanya di kawasan sekeliling Kuala Baram.

Para pegawai BRIMAS telah turun padang untuk menyiasat kawasan tersebut dan terkejut melihat beberapa spesis ikan air tawar timbul dan hampir mati di sungai tersebut. Antara spesis ikan-ikan yang ditemui mati ialah ialah ikan baung, burih, tapah dan padi. Beberapa spesis udang juga ditemui mati.

Hasil daripada pemerhatian BRIMAS, kebanyakkan ikan-ikan tersebut berada dalam keadaan yang lemah dan sukar untuk bernafas. Oleh sebab itu, ikan-ikan tersebut timbul ke permukaan air untuk bernafas tetapi setelah beberapa lama ikan-ikan tersebut akan mati kerana kesesakan nafas. Ikan-ikan tersebut juga didapati buta.

Para pegawai BRIMAS telah memeriksa ikan-ikan yang mati terutamanya insang ikan-ikan tersebut dan mendapati tiada lumpur tersekat di situ. Perut ikan-ikan tersebut didapati berair.

Keadaan Batang Baram didapati berlumpur. Menurut beberapa penduduk tempatan yang ditemui di Kuala Baram, keadaan Batang Baram sejak beberapa tahun ini kelihatan tercemar dengan lumpur dan warna air tersebut kelihatan warna coklat disebabkan oleh kegiatan pembalakan, perladangan kelapa sawit dan kilang-kilang industri yang terdapat di hulu Batang Baram.

Para pegawai BRIMAS telah mendapatkan sampel air dari Batang Baram untuk siasatan dan tindakan lanjut.

BRIMAS bimbang dengan keselamatan para penduduk kampung yang terletak di sepanjang tebing Batang Baram. Para penduduk tersebut terdedah kepada bahaya pencemaran air sungai disebabkan pergantungan penuh mereka terhadap sumber air dan ikan di Batang Baram untuk kehidupan seharian mereka.

BRIMAS telah melihat para penduduk tersebut mengambil ikan-ikan yang mati di Kuala Baram dan bimbang dengan risiko kesihatan mereka memakan ikan-ikan tersebut. BRIMAS juga bimbang dengan penjualan ikan-ikan tersebut di pasar-pasar tempatan di Miri. Orang-orang awam mungkin tidak sedar mereka telah membeli ikan-ikan yang mungkin tercemar dan boleh memudaratkan kesihatan mereka.

BRIMAS juga mendapati bahawa kematian ikan secara besar-besaran ini bukan sahaja berlaku di Batang Baram malah juga di sungai-sungai utama di seluruh Sarawak. Kematian misteri ikan-ikan ini juga dilaporkan dua kali di kawasan Empangan Bakun di Belaga, sekali di kawasan Balleh dan pada minggu lepas di sepanjang Batang Mukah.

Dengan insiden terbaru di Kuala Baram, berdasarkan siasatan dan kajian di lapangan, BRIMAS telah mengenal pasti punca dan orang-orang yang bertanggungjawab menyebabkan berlakunya insiden ini. Akan tetapi, pada saat ini, BRIMAS tidak akan menuduh sesiapa dan membiarkan pihak-pihak berkuasa untuk menjalankan siasatan secara bebas terlebih dahulu.

BRIMAS ingin meminta pihak Perbadanan Alam Sekitar dan Sumber-Sumber Asli Sarawak (NREB) untuk menjalankan siasatan yang terperinci untuk mengenal pasti punca kematian ikan-ikan tersebut. Laporan hasil daripada siasatan ini haruslah dikeluarkan untuk bacaan orang ramai kerana ia melibatkan kepentingan awam.
BRIMAS juga menyokong apa-apa tindakan undang-undang yang dikenakan NREB ke atas pihak-pihak yang bertanggunjawab yang menyebabkan kematian ikan-ikan tersebut supaya insiden-insiden seperti ini tidak lagi berlaku pada masa hadapan. - SM

No comments: