Thursday, March 19, 2009

Adakah dengan berbekalkan ijazah membuatkan YB tersebut lebih baik?


Adakah dengan mempunyai kelayakkan pendidikan yang tinggi membolehkan anda menjadi Yang Berhormat (YB) yang baik?

Alfred Jabu Anak Numpang (gambar di atas), Timbalan Ketua Menteri merangkap Timbalan Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) berfikir demikian. Begitu juga dengan kebanyakkan kita.

Dengan memperkenalkan calon Barisan Nasional (BN) iaitu Malcolm Mussen Lamoh kepada para pengundi Batang Ai, Jabu mengatakan Mussen adalah seorang jurutera berkelayakkan tinggi yang mempunyai pengalaman selama 25 tahun di dalam perkhidmatan awam.

Kalau BN boleh memenangi pilihanraya kecil ini, Mosen dengan kelayakkan dan pengalamannya berada di dalam posisi yang boleh membawa lebih banyak pembangunan ke Batang Ai, kata Jabu.

Kebanyakkan YB-YB Iban kini mempunyai ijazah atau diploma kecuali satu atau dua orang. Tetapi cuba kita lihat kawasan-kawasan yang diwakili oleh mereka, adakah terdapat kemajuan yang dramatik?

Sedangkan Jabu sendiri seorang graduan di dalam bidang pertanian, kenapa tidak ada banyak perubahan di dalam kemajuan pertanian kita? Kita masih lagi mengamalkan pertanian secara sara-diri dan menanam padi. Sebaliknya, Jabu ingin menggunakan kemahiran beliau untuk menanam kepayang, melepaskan anak-anak ikan, mengagihkan biji benih sayur dan anak ayam dan untuk mengetin buah rambutan.

Seperti apa yang Prof. Jayum Empaling kata: “Kalau inilah apa yang ahli politik Iban lakukan selama ini untuk orang-orang yang diwakilinya, maka seseorang Iban yang buta huruf pun boleh menjadi ahli Dewan Undangan Negeri atau ahli Parliamen yang baik sebab ia tidak memerlukan banyak kepakaran untuk tahu bagaimana untuk mengagihkan peruntukkan tahunan kepada rakyat yang mereka wakili.”

Apa yang patut dilakukan oleh ahli politik Iban ialah mengenal pasti apakah keperluan rakyat dan merangka sebuah pelan atau rancangan induk untuk membangun setiap kawasan yang mereka wakili.

Bincang rancangan tersebut dengan pakar-pakar, sebagai contoh, ahli-ahli Persatuan Graduan Dayak Sarawak (SDGA) dan bentangkannya kepada Unit Perancangan Negeri (SPU) ataupun Unit Perancangan Ekonomi Persekutuan (EPU) untuk pertimbangan mereka.

Apa yang perlu ada pada seseorang YB ialah dedikasi, komitmen dan pengorbanan untuk menolong rakyat yang mereka wakili. Adalah amat sedih untuk melihat ada sesetengah ahli politik Iban hanya pentingkan ‘periuk nasi’ mereka dan takut untuk menegakkan hak rakyat yang mereka wakili. (Semua takut dengan Ketua Menteri)

Nah, kalau YB kita adalah jenis yang takut dan mereka masih lagi mengamalkan sikap “tradisi” seseorang ahli politik BN, maka adakah ia berbaloi untuk mengundi mereka? Wahai pengundi di Batang Ai, fikirlah masak-masak! - The Broken Shield

Diterjemah untuk: Sebana Menoa

No comments: